Reis- & wandelverslagen
Schilthorn & Schilhornhütte

Schilthorn & Schilthornhütte

Zomervakantie 2011 - 02.08.2011

Extract uit het reisverslag "2011 - Meiringen-Wengen"

Vandaag wordt opnieuw schitterend weer voorspeld. Daarom hebben we beslist om naar de Schilthorn te gaan om vervolgens vanuit Birg (het tussenstation naar de Schilthorn) een wandeling te starten naar Mürren.

Het zicht dat je vanaf 'Piz Gloria' (het ronddraaidend restaurant bovenop de Schilthorn) hebt, is vanzelfsprekend schitterend, maar anderzijds is het een zeer toeristisch reilen en zeilen. Het restaurant dankt zijn naam aan de James Bond-film 'On Her Majesty's Secret Service' die daar in 1968 & 1969 werd opgenomen. Als wederdienst voor het gebruik van het gebouw, financierde de filmmaatschappij onder meer de inrichting en het helikopterplatform. Pas toen de opnames achter de rug waren, en de filmploeg in alle rust gebruik hadden kunnen maken van het gebouw, werd het restaurant opengesteld voor publiek. Aangezien het gebouw nog geen officiële naam had, is de naam 'Piz Gloria' aangehouden, bedacht door James Bond-auteur Ian Fleming. Tot vandaag de dag dankt Piz Gloria haar populariteit aan James Bond. Naast het nuttigen van een maaltijd, biedt het draairestaurant een adembenemend uitzicht. Vanaf 2.970m hoogte zijn ondermeer de bergen Titlis, Jungfrau, Mönch en Eiger te bewonderen.

Na een tijdje keren we met de kabelbaan terug naar Birg. Ondertussen kijken we vanuit de gondel naar de wandelpaden die van daaruit richting Mürren gaan. Omdat we zien dat het pad dat via Grauseewli loopt op een bepaald moment over een nogal steil rotsplateau loopt, besluiten we het pad te kiezen via de Schilthornhütte.

Voor ongeveer 500m volgen we vanuit Birg het pad dat richting de Schilthorntop gaat, maar wij slaan rechts af door het kale dal van de Mürrenbach. Omdat er waarschuwingsborden van vallende stenen staan, kunnen we het pad niet volgen dat op hoogte blijft tot aan de Schilhornhütte. We moeten dus een beetje dalen tot aan de Mürrenbach om vervolgens opnieuw wat te stijgen tot aan de hut.

Vanaf de hut kan je zowel de top van de Schilthorn (met 'Piz Gloria') zien als het Jungfraumassief. Mooi gelegen. We blijven er een tijdje pick-nicken. Vervolgens dalen we verder af richting Mürren (nog 1u45 stappen). Al vrij snel komen we voor bij een opvallenden met gras begroeide top, de Muttlerenhorn. Van daar begint een vrij snedige afdaling. Vrij snel wordt duidelijk dat deze afdaling in de winter als skipiste of voor skiwedstrijden gebruikt wordt, want regelmatig hangen er in bochten hoge netten om skiërs die uit de bocht gaan op te vangen en te redden van een doodssmak.

We voelen allen het dalen heel goed in onze knieën en aan onze tenen. We zijn dus blij als we Almendhubel bereiken. Hier zijn we ook gepasseerd op onze wandeling van Grutschalp naar Mürren. Deze keer nemen we echter niet de weg via Blumental, maar gaan we links van Almendhubel richting Mürren.

In Mürren aangekomen nemen we opnieuw het treintje naar Grutschalp. Jonas en Lisa mogen vlak naast de bestuurder zitten. Ze maken van daaruit een kort filmpje van de treinrit van Mürren naar Grutschalp.